Wp Header Logo 104.png

بررسی دیدگاه‌های اقتصادی نامزدهای راه یافته‌ به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری؛

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: سعید جلیلی و مسعود پزشکیان دو کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهور کمتر از یک هفته فرصت دارند که با بیان برنامه‌های خود از مردم رای بگیرند.

مسلما برنامه‌ها و وعده‌های این دو نامزد در حوزه اقتصاد بیش از موارد دیگر برای مردم دارای اهمیت است و می‌تواند تعیین کننده رئیس جمهور بعدی کشورمان باشد.

مشکل بورس سه روزه حل نمی‌شود
مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در اواین مناظره بین نامزد‌ها با اشاره به حل مشکلات بورس گفت: برخلاف ادعی از نامزد‌ها که اعتقاد داشتند مشکل بورس سه روز حل خواهد شد ما بر این باور هستیم که مشکلات این حوزه باید در بلند مدت پیگیری شود، شاید بیش از یک سال نیاز به زمان باشیم.

وی افزود: حل مشکل بورس در کوتاه مدت علاوه بر این که شدنی نیست نهایتا سطح توقع کاذب در بین مردم ایجاد خواهد کرد. عدم استفاده از مدیران و نظرات کارشناسان، اختلاف نظرات داخلی و بین‌المللی از جمله دلایلی است که نتوانستیم تا کنون بحران بورس را برطرف کنیم.

علاوه بر این اظهارات وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «بورس اوراق بهادار تهران بدترین دوران خود را در ۴ سال گذشته سپری کرده است. مشکل بورس همان مشکل اقتصاد کشور است. دخالت ناروای دولت در کسب و کار‌ها و تحریم‌های بین‌المللی. ‏قرار بود سه روزه مشکل بورس حل شود، اما بحران ۳ سال کامل ادامه یافت. برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پورتفویشان را داشته باشند. اینطور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت. ‏قرار بود از بورس حمایت کنید نه اینکه فرصت‌های استفاده از مصوبه‌های پنهانی را برای نورچشمی‌ها فراهم کنید.»
بازخوانی دیدگاه‌های اقتصادی دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات
پیشنهاد ایجاد سازوکار «بیمه سهام»
سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص موارد اهمیت دار در بازار سرمایه گفت: آنچه اهمیت دارد در بورس بازار اولیه است. بازار ثانویه برای کمک به بازار اولیه باید فعالیت کند همچنین نباید تبدیل به بازار سوداگری شود.

وی افزود: نکته قابل اهمیت دیگر این است که دولت باید سرمایه گذاران خرد را در این حوزه در نظر داشته باشد، تصمیمات خلق الساعه و دخالت‌های بی مورد از جمله مواردی است که باعث تضعیف بازار سرمایه می‌شود.

جلیلی با اشاره به راه اندازی بیمه سهام گفت: بازار سرمایه و بانک مرکزی در جهت تثبیت و جلوگیری از تصمیمات بی‌مورد باید بتوانند بیمه سهام را راه اندازی کنند تا از این طریق پیشتوانه‌ای برای سهامداران ایجاد شود.

دوگانه ارتباط با غرب یا بازاریابی در شرق برای فروش نفت
دیگر موضوعی که به کرات در گفت‌وگوهای تلویزیونی و رسانه‌ای توسط این دو نامزد بیان شده، بحث فروش و درآمدهای نفتی کشورمان است. مسعود پزشکیان  با اشاره به عقب ماندگی صنعت نفت در حوزه تکنولوژی و فناوری گفت: به دلیل عدم واردات تکنولوژی و قدیمی بودن آن مخازن نفتی در حال از بین رفتن هستند. در صنعت نفت باید ۴۰ درصد بهره‌وری وجود داشته باشد اما با شرایط امروز ما در حال حاضر تنها ۱۳ درصد بهره‌وری داریم و حدود ۳۰ درصد از ظرفیت ما در این صنعت از بین می‌رود.

وی افزود: با وجود تحریم‌هایی که در سالیان اخیر بر کشور حاکم است امکان ندارد که بتوانیم یک شریک تجاری ثابت در حوزه نفت و انرژی داشته باشیم.

سعید جلیلی در جمع مردم کرمان در خصوص ریل گذاری فروش نفت در سه سال اخیر گفت: سال ۹۷ برخی از مسؤولان ادعا می‌کردند که ما نمی‌توانیم نفت بفروشیم اما حال شاهد عبور از چنین مسئله‌ای هستیم.

وی افزود: برای فروش نفت ما نمی‌توانیم تنها به برخی از قدرت‌های جهان چشم داشته باشیم بلکه باید از طریق فرصت‌ها ریل گذاری این حوزه را تغییر دهیم که بخشی از آن در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد.

ساخت سالانه یک میلیون مسکن دور از انتظار نیست
عقب ماندگی بحش ساخت و ساز و مسکن کشور باعث شده است که امروز یکی از دغدغه‌های خانوارهای ایرانی تامین مسکن باشد. در این بین مسلما نامزدهای انتخابات باید برنامه دقیق و شفافی در این باره ارائه کنند. سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ درگفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اهمیت ساخت مسکن و نقش مهم آن در آینده اقتصاد ایران گفت: ما در ایران با مشکل کمبود زمین مواجه نیستیم چرا که در یک سرزمین پهناور قرار داریم، مشکلی اصلی که باعث ایجاد اختلالاتی در این حوزه شده انحصار و تبعیض در زمین است.

وی افزود: با برنامه ریزی که در برنامه هفتم توسعه صورت گرفته ما به هیچ عنوان نباید با کمبود زمین مواجه باشیم چرا که ۲ درصد از مساحت کل کشور برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده که فرصت خوبی به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن گفت: لازم است علاوه بر اعطای تسهیلات، اختصاص زمین برای توسعه ساخت‌وساز مسکن و برطرف کردن نقص‌های طرح مسکن مهر و اجرای آن، برنامه جامعی برای تولید مسکن در کوتاه مدت داشته باشیم تا بتوان به هدف ساخت سالانه یک میلیون مسکن که در قانون اشاره شده برسیم.

مسعود پزشکیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با توجه به اهمیت بالای مسکن در زندگی مردم در این باره هیچ گونه اظهار نظری نداشته است.

دیدگاه مشترک نامزد‌ها برای اخذ مالیات
سعید جلیلی با اشاره به یکی از ابزار‌های سیاست گذاری برای اقتصاد گفت: مالیات نوعی ابزار برای سیاست گذاری است که از طریق آن می‌توان اقتصاد کشور را جهت دهی کرد.

وی افزود: مالیات تنها برای درآمد‌های دولت به کار گرفته نمی‌شود بلکه اگر نگاه کامل به آن داشته باشید متوجه خواهیم شد که در مواردی همچون تحقق عدالت، مقابله با واردات غیر ضروری و حمایت از تولید کنندگان نیز به کار گرفته می‌شود.

جلیلی با اشاره به فرار مالیاتی برخی درآمدبگیران نجومی گفت: کسانی هستند که درآمد‌های بالایی دارند ولی مالیات پرداخت نمی‌کنند، اگر ساز و کار مشخص و جدی وجود داشته باشد به مراتب تعداد این افراد کم خواهد شد.

مسعود پزشکیان نیز با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص شفافیت در حوزه مالیات گفت: بسیاری از افراد زیر بار پرداخت مالیات نمی‌روند دلیل آن هم این است که داده‌های مالی و اقتصادی ما در این حوزه شفاف نیست در صورتی که می‌توانیم با شفافیت سد راه قاچاق، زمین خواری، رانت و رشوه شویم.

وی افزود: فکر می‌کنید چرا در اروپا مرز نداریم؟ زیرا کسی نمی‌تواند از زیر بار مالیات به راحتی فرار کند.

پزشکیان در ادامه اشارات خود در خصوص شفافیت گفت: زمانی که شفافیت وجود نداشته باشد ناگهان می‌شنویم حجم زیادی پول از یک بانک گم می‌شود در صورتی که چنین اتفاقی با وجود شفافیت نباید رخ دهد.

source

توسط chaarcharkh.ir