برند هوندا یکی از باکیفیتترین و معتبرترین شرکتهای خودروی به حساب میآید. اما در دوره قبلی واردات خودرو و هم دوره فعلی، این برند باکیفیت ژاپنی در بازار خودروی کشورمان چندان موفق ظاهر نشد. شرکت آذریودسال به عنوان مدعی واردکننده محصولات هوندا به ایران شناخته میشود که بیش از یکسال است در این بخش فعالیت دارد. اما اخیرا این شرکت باتوجه به تکمیل وجه و دریافت کامل از مشتریانش، خودروهای آنها تحویل نمیدهد. این مهمترین موضوع عدم احترام به مشتری و عدم تعهد شرکت به آنها است.
ایجاد برندینگ قوی و قابل اعتماد برای مشتریان و حفظ احترام
در علم فروش محصول همواره عنوان میشود که برای معرفی یک محصول، شرکت مربوطه لازم است که در ابتدا با قیمت معقول سپس با ایجاد بستر لازم جهت حفظ احترام به مشتری و بعد از آن شبکه خدمات پس از فروش بتواند، در معرفی محصول کاملا موفق ظاهر شود. شرکت آذریوردسال برخلاف برند خوشنام هوندا، میتوان گفت که از نظر کیفیت در ارائه محصول و ایجاد یک برند قابل اعتماد در آخرین سطح و جایگاه از نظر مشتری قرار دارد. چراکه این شرکت در ابتدا به مشتریان خود وعده داده که ۱۲۰ روزه کاری خودروهای مدنظر را تحویل میدهد، اما بیش از گذشت یکسال و دریافت کامل مبالغ، همچنان تعداد بسیار اندک از خودروها تحویل برخی از مشتریان شده است. این مساله در علم برندینگ و مارکتینگ، نه تنها برند این شرکت را بی ارزش کرده بلکه به یک برند غیرقابل اعتماد بدل خواهد شد. زیرا زمانی یک برند قدرتمند ظاهر میشود که بتواند اعتماد را در مشتری ایجاد و پس از آن محصولاتش را به خوبی به فروش برساند. در این زمینه آذریوردسال نه تنها اعتماد بسیار پایینی را به وجود آورده، بلکه احترام به مشتریان خود را در پایینترین سطح قرار داده است.
وعدههای توخالی به مشتریان
شرکت آذریوردسال در تیرماه سال ۱۴۰۳ با واردات سدان جمعوجور هوندا یعنی سیتی اعلام داشت که زمان تحویل ۹۰ روزه کاری خواهد بود. بعد از آن در مرداد ۱۴۰۳ همچنان فروش دو مدل HR-V به عنوان یک شاسی بلند جمعوجور و سیتی به عنوان سدان جمعوجور را برای تحویل حداکثر تا ۹۰ روزه کاری اعلام کرد. اما بر اساس گفتههای مشتریان این شرکت، تعداد بسیار محدودی از این خودروها در زمانهای اعلام شده به مشتریان رسیده و سایر خودروها به واقعیت نرسیده و در زمان مقرر خودروی تحویل داده نشده است. به عبارت دیگر خریداران این چنین عنوان کردهاند که بیش از یکسال قبل مبالغ هنگفتی بابت خرید خودرو پرداخت شد، اما در حال حاضر بعد از گذشت ماهها همچنان با خلف وعده و بدعهدی آشکار از سوی آذریوردسال مواجه هستند. طبق قراردادی که این شرکت با مشتریان خود داشته؛ موظف به تحویل ۶۰۰ دستگاه خودرو بوده که در واقعیت اینچنین نبوده است. به بیان سادهتر تنها ۲۰۰ دستگاه خودرو با پلاک تحویل داده شده است. جالب است بدانید که طبق گفتههای مشتریان این شرکت، ۲۰۰ دستگاه خودرو بدون پلاک از فروردینماه سال جاری تاکنون بلاتکلیف مانده و امکان استفاده قانونی از آنها وجود ندارد. همچنین ۲۰۰ دستگاه دیگر حتی وارد کشور هم نشده است. به عبارتی یک سوم این حجم از خودروها به گمرکات کشور نیز نرسیده، با این حال شرکت آذریوردسال اعلام داشته که ۶۰۰ دستگاه را به مشتریان خود ارائه میدهد؛ بنابراین این رفتار مصداق بارز نقض تعهدات حقوق مشتریان و عدم حفظ احترام به اعتماد مردم است. مشتریان شرکت آذریوردسال اینطور اضافه عنوان میکنند که «سرمایههای ما در اختیار این شرکت قرار گرفته که امروز بدون خودرو، بدون پلاک و بدون پاسخ شفاف رها شدهایم و بلاتکلیف ماندهایم.»
درخواست مشتریان شرکت آذریوردسال از مسئولان
مشتریان شرکت آذریوردسال خواستار سه درخواست از وزارت صمت شدند که به شرح زیر است.
۱-مسئولان وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تعزیرات حکومتی به این بخش ورود کرده و این تخلف را بررسی کنند.
۲-شرکت آذریوردسال موظف به تحویل فوری خودروها یا استرداد وجوه پرداختی به همراه خسارت با تاخیر بوده که از سازمان تعزیرات حکومتی درخواست میشود که به این موضوع رسیدگی کند.
۳-از وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درخواست میشود تا با مدیران این شرکت به دلیل بدعهدی گسترده و آسیب به اعتماد مردم و عدم پاسخ شفاف درباره تحویل خودرو برخورد قانونی صورت گیرد.
نتیجه عدم رعایت حقوق مشتریان و عدم ارائه خودرو
شرکت آذریوردسال طبق قوانین حاکم بر فروش خودرو مرتکب تخلف شده است. چراکه در آییننامه اجرایی قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو در ماده ۷ آن آمده است که عرضه کننده موظف است در قرارداد پیش فروش، سود مشارکت وجوه دریافتی از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل مندرج در قرارداد را پرداخت نماید، این مساله از سوی شرکت آذریوردسال به طور کامل رعایت نشده است. همچنین در تبصره یک این آییننامه به خوبی ذکر شده که عرضه کننده موظف است در صورت تاخیر در تحویل خودرو، از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان تحویل خودرو به مصرف کننده، مبلغ خسارت تاخیر در تحویل را نسبت به وجوه پرداختی محاسبه و پرداخت نماید؛ این موضوع نیز از سوی شرکت آذریوردسال پذیرفته نشده و هیچ اقدامی برای مشتریان خود تاکنون انجام نداده است. همچنین در ماده ۸ این آییننامه به خوبی آمده است؛ عرضه کننده موظف است که هرگونه تغییر در شرایط عرضه را نسبت به شرایط مندرج در قرارداد به استثنای الزامات قانونی، رضایت کتبی مصرف کننده در الحاقیه قرارداد منعقده، قبل از ارسال دعوتنامه تکمیل وجه، قید و به تایید و امضای طرفین برساند؛ این مساله نیز طبق گفته مشتریان این شرکت رعایت نشده است.
تیرخلاص به آذریوردسال
عدم تحویل به موقع، عدم شفافیت زمان تحویل به مشتریان و عدم شفافیت درباره پرداخت خسارت، همگی سبب شده تا شرکت آذریوردسال را در جایگاه اتهام قرار دهد. چراکه طبق تبصره آییننامه اجرایی قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو اشاره شده که در صورت بروز مشکل در فرآیند رعایت استانداردهای مصوب و تاخیر در تحویل خودرو، مسئولیت جبران خسارت وارده و کسب رضایت مصرفکننده برعهده عرضه کننده است. با این تبصره باید مدیران ارشد این شرکت واردکننده تدابیری برای رضایت مشتریان خود و همچنین پرداخت خسارت وارده به مال ایشان را برعهده گرفته و زمان تحویل را مشخص سازد. چنین عملکردی در فروش خودرو وارداتی و برند باکیفیتی، چون هوندا، تنها تیر خلاص به آذریوردسال است. زیرا اگر شرکتی اهمیت برندسازی آن را در اولویت خود قرار دهد و اعتماد مشتری را در رکن نخست قرار دهد، نه تنها منجربه افزایش فروش، بلکه سبب ایجاد یک برندینگ قوی در این میان میشود. شرکتهای خودروساز داخلی یا وارداتکنندههای قدیمی در این زمینه به خوبی فعالیت دارند که با حفظ حقوق مشتریان خود، تحویل خودرو به موقع و عدم وارد کردن زیان و خسارت به مشتریان خود، توانستهاند جایگاه بسیار خوبی را برای خود بدست آوردند. بر این اساس استراتژی فروش خودرو مانند سایر محصولات نبوده و بایستی برنامهریزی دقیق و رویکرد صحیحی در این زمینه داشت. زیرا افراد بسیاری در صنایع دیگر فعالیت داشتهاند که با ورود به زمینه واردات خودرو، منجربه ایجاد سلب اعتماد مردم نسبت به خودرو و حتی موضوع واردات خودرو میشوند، این مهم سبب آسیب رساندن به سایر برندهای حاضر در بازار نیز میشود.
source