آمار تولید انواع خودرو در مرداد ماه ۱۴۰۴، توسط دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، منتشر شد و اینگونه که از آمار برمیآید، اوضاع تولید خودرو سواری در کشور، نه فقط برای پنجمین ماه ۱۴۰۴، بلکه برای کل سال ۱۴۰۴، چندان مساعد نبوده. طبق آمار، در مرداد ماه ۱۴۰۴ روی هم رفته ۷۵.۴۵۳ دستگاه انواع خودرو سواری در کشور به تولید رسیده که ۲۱۲ دستگاه کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. تولید ۵ ماهه انواع خودرو سواری در کشور نیز با قرار گرفتن روی عدد ۳۶۵.۵۹۳ دستگاه، یک اُفت ۱۶ درصدی در تولید را نسبت به ۵ ماه نخست ۱۴۰۳ نشان میدهد.
آمار تولید ایران خودرو
در مرداد ماه ۱۴۰۴، ایران خودرو اوضاع مساعدی داشته و توانسته به نوعی، یکتنه آمار تولید انواع خودرو سواری در کشور را بالا نگاه دارد چراکه توانسته روی هم رفته ۴۲.۹۵۵ دستگاه انواع خودرو سواری را در شش سایت تولیدی خود در سطح کشور به تولید برساند. با این عدد که ۳۰ درصد بیشتر از مرداد ۱۴۰۳ است، جمع کل تولید انواع خودرو سواری ایران خودرو در ۵ ماه نخست ۱۴۰۴ به ۱۹۵.۲۳۸ دستگاه رسیده که ۲ درصد بیشتر از تولید ۵ ماه نخست ۱۴۰۳ است.
در بین محصولات ایران خودرو، بیشترین آمار تولید مربوط به خانواده پژو ۲۰۷ است، با ۶۲.۹۲۳ دستگاهی که در ۵ ماه نخست ۱۴۰۴ از محصولات این خانواده، به تولید رسیده. پس از آن نیز خانواده سورن پلاس با ۵۵.۰۲۶ دستگاه و خانواده دنا پلاس با ۳۱.۹۰۳ دستگاه، بیشترین تولید را در ۵ ماه نخست ۱۴۰۴ در ایران خودرو داشتهاند.

تولید ۵ ماهه خودرو سواری در سایپا
برخلاف ایران خودرو، سایپا کماکان اوضاع خوبی در بخش سواری ندارد و در مرداد ماه ۱۴۰۴ نتوانسته بیشتر از ۱۷.۶۲۰ دستگاه انواع خودرو سواری به تولید برساند. با این عدد که ۲۲ درصد کمتر از تولید مرداد ۱۴۰۳ است، جمع تولید ۵ ماهه انواع خودرو سواری در گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۴ به ۹۶.۷۳۰ دستگاه رسیده که ۳۰ درصد کمتر از تولید ۵ ماه نخست ۱۴۰۳ این خودروساز است.
خانواده کوییک با ۳۶.۹۶۰ دستگاه، بیشترین تولید ۵ ماهه را در سال ۱۴۰۴ در سبد تولیدات سواری گروه خودروسازی سایپا داشته و پس از آن نیز خانواده ساینا با ۳۱.۱۳۴ دستگاه و شاهین با ۱۳.۳۱۱ دستگاه قرار دارند. گفتنی است در ۵ ماه نخست ۱۴۰۴، سایپا ۲۳۳ دستگاه 421P (چانگان CS35 پلاس) و ۴۱۸ دستگاه 441P (چانگان CS55 پلاس) نیز به تولید رسانده.

از پروژه P90 یا همان پارس آریا که L90 بهروز شده پارس خودرو است و ماههاست از آغاز عرضه آن خبر و شایعه به گوش میرسد، در ۵ ماه نخست امسال تنها ۱۵ دستگاه تولید شده که ۹ دستگاه از آن، سهم مرداد ۱۴۰۴ بوده. از محصول سایپا M44 یا همان سیتروئن C3XR هم در پنج ماه، تنها ۲۹ دستگاه در سایپا-سیتروئن کاشان به تولید رسیده.
وضعیت تولید در مدیران خودرو
مدیران خودرو نیز در کماکان روز های بد خود را پُشت سر میگذارد، تا آنجا که تولیدش در مرداد ۱۴۰۴، با کاهش ۶۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به تنها ۳.۵۹۶ دستگاه رسیده. مجموع تولید ۵ ماهه مدیران خودرو در سال ۱۴۰۴ نیز در حالی در آمارنامه جدید دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، ۲۵.۴۴۹ دستگاه اعلام شده که ۳۹ هزار دستگاه کمتر از تولید این خودروساز در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۳ است.
در ۵ ماه نخست ۱۴۰۴، بیشترین تیراژ تولید در بین محصولات مدیران خودرو را MVM X22 داشته، با ۴.۵۵۸ دستگاه. خانواده تیگو ۷ با ۴.۲۳۰ دستگاه و ایکس ۳۳ کراس با ۴.۱۰۷ دستگاه نیز در جایگاه دوم و سوم پرتیراژ ترین محصولات مدیران خودرو در ۵ ماه نخست ۱۴۰۴ قرار میگیرند.

نکته جالب توجه این است که از محصول جدید تیگو ۹ که در بازار کشورمان، با نام F9 عرضه میشود، تنها ۵۸ دستگاه در ۵ ماه نخست ۱۴۰۴ تولید شده که ۱ دستگاه آن سهم مرداد ماه بوده. از ایکس ۵ که همان فیسلیفت جدید MVM X55 Pro به حساب میآید، در ۵ ماه نخست امسال، تنها ۳۰ دستگاه تولید شده. از پرچمدار جدید برند MVM، یعنی خودرو X77 نیز فعلا اطلاعاتی پیرامون تیراژ تولید، ارائه نشده.
آمار تولید کرمان موتور
دیگر خودروساز کرمانی، یعنی کرمان موتور نیز همچون مدیران خودرو، در بخش خودرو سواری روی دور اُفت تولید افتاده. البته اوضاع کرمان موتور در تولید، به بدی مدیران خودرو نیست و در ماه نخست ۱۴۰۴، تنها ۴.۹۰۱ دستگاه کمتر خودرو سواری تولید کرده. در واقع با احتساب ۳.۸۷۳ دستگاهی که کرمان موتور در مرداد ماه تولید کرده، جمع کل تولید ۵ ماهه خودرو سواری در این شرکت به ۲۰.۵۴۸ دستگاه رسیده تا ۱۸ درصد اُفت تولید در مرداد ماه و ۱۳ درصد اُفت اتولید در آمار ۵ ماهه را به ثبت رسانده باشد.
جک J4 با ۷.۴۸۵ دستگاه و KMC X5 با ۴.۲۰۹ دستگاه، کماکان پرتیراژ ترین تولیدات سواری کرمان موتور هستند و به نظر میآید تولید KMC SR3 که فیسلیفت جدید JAC S3 است نیز روی دور افتاده چراکه در آمار تجمیعی ۵ ماهه، عدد ۷۵۶ دستگاه برای تیراژ تولید این خودرو به ثبت رسیده.

از KMC Eagle هم در پنج ماه ۱۴۰۴، روی هم رفته ۱.۶۳۲ دستگاه تولید شده که بخش قابلتوجه آن، سهم مرداد بوده (۶۴۷ دستگاه). اما KMC Shadow که هاچبک جدید کرمانموتور است، تنها ۵ دستگاه تولید در ۵ ماه نخست امسال داشته که اتفاقا هر ۵ دستگاه، در مرداد ماه به تولید رسیده.
کیامسی SR6 هم که قرار بود جایگزین KMC K7 شود و سال گذشته در رویداد های مختلفی به نمایش عموم درآمد، در آمارنامه مرداد ماه به لیست خودروهای سواری تولیدی کرمان موتور اضافه شده؛ البته با تولید تنها شش دستگاه.
آمار تولید سایر خودروسازان
برخلاف کرمانی ها، و سایپا، بهمن موتور اوضاع مساعدی در تیراژ تولید دارد و با وجود این که در مرداد ماه، تولیدش با اُفت ۳ درصدی، از ۳.۰۱۶ دستگاه فراتر نرفت، اما در پنج ماه نخست ۱۴۰۴ روی هم رفته ۱۱.۱۴۵ دستگاه از سه خانواده محصول دیگنیتی، فیدلیتی و ریسپکت به تولید رسانده که ۴۲ درصد بیشتر از مدت مشابه ۱۴۰۳ است.

نکته جالب توجه این است که بعد از ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور و بهمن موتور، نام مکث موتور به عنوان ششمین خودروساز پرتیراژ کشور در بخش خودرو سواری به چشم میآید. در واقع با ۱.۵۸۸ دستگاه لوکانو L7 تولید شده در مرداد ماه، جمع کل تولید ۵ ماهه انواع خودرو سواری در مکث موتور، از زیرمجموعه های ماموت خودرو، به ۵.۱۰۴ دستگاه رسیده تا نشان دهد همکاری گروه ماموت با چری در تولید و عرضه محصولات لوکانو در کشور، به خوبی سرعت گرفته.
البته این مورد برای دومین محصول لوکانو، یعنی LUCANO L8 چندان هم صدق نمیکند چراکه در پنج ماه نخست امسال، در مقایسه با ۴.۸۶۴ دستگاه L7 تولید شده، تنها ۲۴۰ دستگاه L8 در مجتمع صنعتی ماموت واقع در هشتگرد استان البرز به تولید رسیده.

بعد از مکث موتور نیز باید اشاره داشته باشیم به آرین پارس موتور و دو برند لاماری و لاماکو این خودروساز.
در مرداد ماه ۱۴۰۴، آرین پارس موتور ۹۸ درصد رُشد تولید در بخش خودرو سواری داشته و توانسته ۱.۱۹۱ دستگاه خودرو در این بخش به تولید برساند که از این تعداد، ۸۹۱ دستگاه سهم لاماری ایما بوده و ۲۹۳ دستگاه، سهم لاماکو فلو که محصول جدید آرین پارس موتور است. در کنار این دو محصول، ۴ دستگاه هیرکانی و ۳ دستگاه نئو نیز برای اولین بار، در مرداد ماه توسط آرین پارس موتور به تولید رسیده تا همکاری با KAIYI را نیز وارد فاز عملیاتی کند.
با احتساب تولید مرداد ماه، جمع تولید ۵ ماهه خودرو سواری در آرین پارس موتور به ۴.۳۹۱ دستگاه رسیده که در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۳، حاکی از رُشد ۱۱۷ درصدی است. از این تعداد، ۳.۷۳۹ دستگاه تولید لاماری ایما است و ۶۴۵ دستگاه، تولید لاماکو فلو.

در این بین، فردا موتورز که استارت خوبی هم در سال ۱۴۰۴ نداشته و در کنار آن، در جنگ ۱۲ روزه با اصابت موشک های اسرائیل به سایت تولیدی بروجرد، عملا بخشی از توان تولیدی خود را نیز از دست داده، برای مرداد ماه ۱۴۰۴ توانست ۹۳۰ دستگاه تولید خودرو سواری داشته باشد که ۱۵۹ دستگاه بیشتر از مرداد ۱۴۰۳ است. البته جمع تولید ۵ ماهه فردا موتورز که ۲.۲۵۲ دستگاه اعلام شده، ۴۰ درصد کمتر از تولید ۵ ماه ۱۴۰۳ این خودروساز بخش خصوصی است.
در ادامه میتوانید ریز تولید خودرو سواری در کشور توسط خودروسازان مختلف در مرداد ماه ۱۴۰۴ و پنج ماه نخست ۱۴۰۴ را به همراه درصد تغییر در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۳، مشاهده کنید.

source