Wp Header Logo 595.png

آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۴۰)

۶۰ درصد شرکت‌های مدعی دانش‌بنیانی خروجی لازم را نداشته‌اند

عضو انجمن فعالان صنعت لوازم خانگی ایران با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان برای آغاز کار نیاز به یک‌سری از حمایت‌ها دارند، اما در مواردی این حمایت‌ها به رانت تبدیل شده است، گفت: بسیاری به نام دانش‌بنیانی‌شدن رانت و امکاناتی را دریافت کرده، اما هیچ خروجی نداشته‌اند.

عباس ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره رشد و مسیریابی دانش‌بنیان‌ها در کشور اظهار کرد: طبیعی است که دانش‌بنیان‌ها در کشور بدون حمایت نمی‌توانند مسیر بهتری را طی کنند. حتی کودکی که قرار است راه برود هم حمایت می‌شود تا بتواند گام بردارد. ممکن است چند بار هم زمین بخورد، اما دوباره او را بلند می‌کنند و می‌گویند راه برو و پس از آن راه می‌رود، اما این حمایت همه عمر نیست و کودک پس از یادگیری حرکت برای همه عمر خودش راه می‌رود.

حمایت‌هایی که به رانت تبدیل شدند

عضو انجمن فعالان صنعت لوازم خانگی ایران بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای شروع کار و آغاز حرکت نیاز به یک‌سری از حمایت‌ها دارند، اما متاسفانه در مواردی این حمایت‌ها تبدیل به رانت شده است. در مرکز نوآوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صف دانش‌بنیانی‌شدن ایجاد شده است که حکایت همان مقالات علمی و تولید علمی در کشور است و بسیاری از شرکت‌ها به واسطه امتیازات غیرمعقولی که به آنها داده شده است ادعای دانش‌بنیانی‌شدن دارند و از وام‌ها و امکاناتی بهره می‌گیرند و در نهایت نیز اتفاقی حاصل نمی‌شود.

وی گفت:‌ نظیر این اتفافات در دهه‌های گذشته نیز به وجود آمده است و می‌گفتند هر کسی می‌خواهد کار تولیدی انجام دهند، بیاید ما به او زمین و موافقت اصولی می‌دهیم و به همین دلیل در شهرک‌های صنعتی، سوله‌های متعدد و نیمه‌کاره‌ای وجود دارد که مالکان آن زمین را گرفته و به مالکیت خود درآورده، تسهیلات را دریافت کرده، اما آن را رها کرده و رفته‌اند.

ابهری عنوان کرد: بسیاری به نام دانش‌بنیانی‌شدن رانت و امکاناتی را دریافت کرده، اما هیچ خروجی نداشته‌اند و به جرات می‌توان گفت که ۶۰ درصد شرکت‌هایی که مدعی دانش‌بنیانی‌شدن هستند، همین وضعیت را دارند.

صف طویل شرکت‌های دانش‌بنیانی و بی‌بهره‌ماندن شرکت‌هایی که کار تحقیقی می‌کنند

وی افزود: در این صف طویل شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی که کار دانش و تحقیقی می‌کنند باید در این صف بایستند تا بتوانند اگر امکاناتی وجود دارد از آن بهره‌مند شوند.

دانش‌بنیانی

بخش عمده فعالان صنعت لوازم خانگی خصوصی هستند

ابهری در پاسخ به این پرسش که چند درصد از تولیدکنندگان در صنعت لوازم خانگی دولتی هستند، گفت: بخش عمده صنعت لوازم خانگی خصوصی است و به غیر از چند شرکت که مصادره‌ای بوده و زیر نظر نهاد‌های دولتی مدیریت می‌شوند، مابقی خصوصی هستند. البته مجموعه‌های دولتی ضعیف مدیریت می‌شوند، چون هر مجموعه‌ای که مدیریت دولتی دارد بهره‌وری پائین‌تری نیز داشته است.

وی افزود: در مجموعه‌های دولتی مانند خودروسازی نیز که با مدیریت‌های دولتی اداره می‌شوند شرایط به همین نحو است واین در حالی است که در ابتدای مسیر خودروسازی کشور زبانزد منطقه بوده، اما این صنعت اکنون درگیر مشکلات زیادی است.

تعدد تشکل‌ها به نفع صنعت لوازم خانگی نبوده است

ابهری گفت:‌تعدد و تفرق تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در صنعت لوازم خانگی به نفع این صنعت نبوده است. سیاست‌های کلانی که در حاکمیت برای این صنعت تدوین می‌شود به واسطه تکثر انجمن‌ها ضدونقیض است به این دلیل که هر بخش منافعی برای خود دارد یک بخش از تشکل‌ها برگزارکننده نمایشگاه‌ها هستند و سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند و بخشی دیگر تولیدکننده یا مونتاژکار هستند.

ابهری گفت: باید این مباحث را کنار گذاشت و سیاستگذاری برای صنعت را در راستای منافع کلی و ملی کشور در نظر گرفت و در این صورت است که مطالبات بخش خصوصی نیز بهتر و راحت‌تر پاسخ خواهد گرفت.

source

توسط chaarcharkh.ir