Wp Header Logo 749.png

امنیت و رفاه مصرف‌کننده از دروازه تولید می‌گذرد و نمی‌توان صرف شعار و دادن وعده‌های رویایی مانند واردات خودرو برقی که هیچ زیرساختی برای آن در کشور وجود ندارد، مردم را فریب داد.

ایران‌خودرو و سایپا توان تولید خودروهای باکیفیت را دارند مشروط‌بر اینکه خصوصی شوند و دولتمردان دست از دخالت‌ در امر تولید و فروش خودرو بردارند. یکی از فاجعه‌بارترین کارهایی که دولت سیزدهم انجام داد و در بالا به آن اشاره شد، این بود که سامانه فروش خودرو را راه‌اندازی کرد و مردم را اسیر دلالی کرده است.

در ۲ سال اخیر کم‌وبیش واردات خودروهای نو و کارکرده آزاد شد و انتظار می‌رود دولت چهاردهم این مسیر را ادامه دهد. دست‌اندرکاران خودروهای وارداتی‌ همچنین مقررات مربوط به «واردات در ازای تولید» را توزیع رانت در بازار خودروهای وارداتی می‌دانند.

یک مفهوم اشتباه در کشور جا افتاده که واردات، ضدتولید است. واردات به هیچ عنوان ضد تولید نیست درصدی از واردات برای تنظیم و برای رقابت‌پذیر شدن بازار مناسب است.

تجربه تاریخی نشان می‌دهد حدود ۵ تا ۱۰درصد به ثبات قیمت خودرو کمک می‌کند و بازار رقابتی ایجاد می‌شود. این موضوع مستلزم آن است که دولت از موانع غیرتعرفه‌ای، مجوزها و دخالت در سیستم واردات پرهیز کرده و با تعرفه‌ای معقولانه بتواند بازار خودرو را کنترل کند.

دشمنان تولید در حال نابودی صنعت خودرو و قطعه‌سازی هستند. واردات می‌تواند به شکل منطقی در کنار تولید اتفاق بیفتد و نه واردات جلوی تولید را می‌گیرد و نه تولید دشمن واردات است بلکه این دو مکمل و کامل‌کننده یکدیگر هستند.

دولت جدید برای اینکه بتواند رفاه مصرف‌کننده را در صنعت خودرو فراهم کند، باید چرخه تولید خودرو را در کشور راه‌اندازی کند و خودرو با کیفیت و در شان مردم را ارائه دهد. در دولت سیزدهم سامانه یکپارچه فروش خودرو راه اندازی شد که در بحث فروش هم دخالت کردند. این به معنای دخالت حداکثری در یک بازار است.

source

توسط chaarcharkh.ir