در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

نیاز سالانه ۲۰ همت برای ایمنی راه ها  کاهش ۳۰ درصدی سرقت تجهیزات و تابلو‌های جاده‌ای

مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با تاکید بر احیای خط‌کشی‌ها و اصلاح ۳۷۰ نقطه پرخطر، بزرگ‌ترین چالش فنی در نگهداری تجهیزات راه را گستردگی شبکه و سرقت علائم اعلام کرد و گفت: با وجود نیاز سالانه ۲۰ همتی برای نگهداری متوسط راه‌ها، تنها ۴ همت از اعتبارات تخصیص‌یافته عملاً صرف پرداخت‌ها شده است.

محمد راشد مدرس گرجی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، بزرگ‌ترین چالش فنی در نگهداری تجهیزات راه، گستردگی شبکه و چالش سرقت علائم است و مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: بحث چالش نگهداری تجهیزات، با توجه به گستردگی شبکه راه‌ها، بزرگ‌ترین چالش فنی و لجستیکی ما برای نگهداری و تعمیرات به‌موقع تجهیزات ایمنی است.

مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، افزود: در چند ماه اخیر، شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای بوده‌ایم. در بررسی علل تصادفات رانندگی باید به پنج عامل اصلی توجه کرد: عامل راه (ایمن‌سازی و استانداردها)، خودرو، عامل انسانی، عوامل امدادی و عوامل محیطی مانند ریزش، رانش، برف یا لغزندگی. عملکرد خوب همه این عوامل منجر به کاهش تصادفات و بالعکس می‌شود.

استانداردسازی علائم و مبارزه با سرقت تجهیزات

مدرس گرجی گفت: در حوزه راه، ما تلاش می‌کنیم ایمنی لازم را بر اساس استاندارد مسیر بزرگراه، آزادراه، راه اصلی یا فرعی، فراهم کنیم. ایمن‌سازی‌ها شامل علائم عمودی (تابلوها)، حفاظ‌ها (پرتگاه و میانی) و علائم افقی است.

مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، افزود: نکته مهم این است که دوام استاندارد خط‌کشی‌ها حداکثر یک سال است و باید مرتب احیا شوند. در مورد تابلو‌ها نیز متأسفانه بحث سرقت مطرح است. در گذشته، بیش از ۵۰ درصد تابلو‌های فلزی در سطح کشور در طول سال سرقت می‌شد.

مدرس گرجی گفت: برای مقابله با این چالش، ما نوع تابلو‌ها را تغییر داده و از فلزی به کامپوزیت روی آوردیم تا انگیزه سرقت از بین برود. این تغییر منجر به کاهش چشمگیر سرقت‌ها شد، به طوری که اکنون سرقت‌ها به حداقل رسیده و در مناطقی که هنوز تابلو فلزی باقی مانده، در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد است. همچنین در حفاظ‌ها نیز به سمت استفاده از حفاظ بتنی به جای فلزی رفته‌ایم هر جا که امکان‌پذیر باشد.

اقدامات ایمن‌سازی جاده ها، شامل علائم و خط‌کشی‌ها وظیفه مستمر است. عملکرد در شش ماهه اول امسال نشان می‌دهد که بالغ بر ۱۰۰ هزار کیلومتر خط‌کشی ونصب بیش از ۲۴۰ هزار عدد انواع تابلو و  بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر حفاظ در مقاطع پرتگاهی یا جداکننده وسط راه‌ها مانند جداکننده مسیر‌های چهارخطه نصب شده است.همچنین  حدود ۱۰۰ کیلومتر روشنایی در مقاطع پر تصادف یا تقاطع‌ها اجرا شده است

حذف و اصلاح ۳۷۰ نقطه پرتصادف

مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، افزود: علاوه بر اقدامات مستمر ایمن‌سازی، ما یک وظیفه ویژه برای حذف و اصلاح نقاط پرتصادف داریم که با همکاری پلیس راه شناسایی می‌شوند. این نقاط بر اساس دستورالعمل‌ها و نیازسنجی (تعریض، اصلاح قوس، نصب زیرگذر/روگذر یا صرفاً نصب علائم) ساماندهی می‌شوند.

مدرس گرجی گفت: در همین شش ماه اول امسال، ما موفق شدیم ۳۷۰ نقطه پرتصادف را شناسایی و رفع اصلاح کنیم. این اقدام، علاوه بر اقدامات مستمر علائم و خط‌کشی‌ها، یکی دیگر از فعالیت‌های کلیدی این دفتر است.

تجهیزات هوشمند در تونل‌ها و مسیر‌های پرخطر؛ چالش بومی‌سازی و کسری بودجه ایمن‌سازی

مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: در حوزه راه‌ها، ما دوربین‌ها و یک مرکز مدیریت راه‌ها داریم که تمامی مسیرها، از جمله تونل‌ها، تحت رصد قرار دارند. در تونل‌ها، بحث روشنایی، تهویه و نصب علائم مورد نیاز، مطابق با استاندارد‌های ایمن‌سازی کلی راه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: تونل‌های با طول بالا دارای تهویه مناسب هستند و نظارت تصویری و سنسور‌های تخلف سرعت نیز نصب شده‌اند. در مورد شرایط زمستان نیز، باید گفت که مدیریت راه‌ها در زمستان یک حوزه تخصصی جداگانه است.

مقابله با خطای انسانی راننده با اقدامات تکمیلی

مدرس گرجی گفت: در راستای کاهش سوانح ناشی از خستگی یا عدم توجه راننده، اقدامات اضافه‌ای فراتر از نصب علائم ثابت در دستور کار قرار دارد. برای مثال، در مسیر‌هایی که احتمال خواب‌آلودگی بالاست، از رمپ‌های شیارنده استفاده می‌کنیم که با ایجاد ضربه، راننده را هوشیار می‌کنند.

مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، افزود: همچنین، حاشیه راه‌ها را در مناطقی که امکان واژگونی وجود دارد، عاری از مانع می‌کنیم. در جا‌هایی که اختلاف ارتفاع حاشیه با سطح جاده کم است، از شیب شیروانی استفاده می‌کنیم تا در صورت انحراف خودروی راننده خواب‌آلود، ماشین واژگون نشود و تنها مسیر را طی کند. این اقدامات، علی‌رغم آنکه جزو الزامات اولیه نیستند، برای کمک به حفظ جان رانندگان در برابر خستگی و خواب‌آلودگی انجام می‌شوند.

بومی‌سازی و چالش اعتبارات در تأمین تجهیزات

مدرس گرجی گفت: در گذشته وابستگی زیادی به واردات تجهیزات ایمنی مانند شبرنگ‌ها و مواد اولیه وجود داشت. اکنون، با وجود اینکه تولید داخلی در بسیاری از اقلام وجود دارد، همچنان به دلیل تورم، هزینه‌های ریالی تأمین این اقلام سرسام‌آور است و این موضوع یکی از چالش‌های ما در تأمین منابع ریالی است.

مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، افزود: در خصوص بودجه سازمان برای دفتر ما در سال جاری، حدود ۹ همت اعتبار پیگیری و تأمین شده است. از این مبلغ، حدود ۶ همت از منابع سازمان تأمین شده و ۳ همت از محل منابع عمومی دولت بوده است. اما نکته مهم این است که با وجود تأمین اعتبار، حدود ۵۰ درصد از این مبلغ به عنوان تخفیف یا مطالبات معوق باقی مانده است.

مدرس گرجی گفت: برای نگهداری در سطح متوسط و صرفاً در بخش ایمن‌سازی، سالانه حداقل به ۲۰ همت اعتبار نیاز داریم، اما در حال حاضر با کسری ۱۱ همتی رو‌به‌رو هستیم. با وجود این مشکلات اعتباری، همکاران ما در استان‌ها و ستاد در تلاشند تا کار‌ها به کندی پیش برود و مطالبات ایجاد نشود.

source

توسط chaarcharkh.ir