معاون ساخت و توسعه آزادراههای کشور با تأکید بر نقش اثرگذار بخش خصوصی در توسعه زیرساختهای حملونقل اعلام کرد: تاکنون بیش از ۶۶ همت سرمایهگذاری در پروژههای آزادراهی انجام شده و این رقم تا پایان سال به ۳۰۰ همت خواهد رسید. حدود ۵۵ درصد منابع مالی این طرحها توسط بخش خصوصی تأمین میشود که زمینه تمرکز بیشتر دولت بر سایر حوزههای حملونقل را فراهم کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا؛ میلاد دوستی معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مراسم آغاز عملیات تعریض آزادراه ساوه سلفچگان با اشاره به چالشهای موجود در نگهداری آزادراهها گفت: در برخی مسیرها به دلیل عدم بهسازی بهموقع، نقاط بحرانی ایجاد شده است. برای ارتقای سطح سرویس شبکه آزادراهی کشور، باید از درآمدهای حاصل از عوارض در نوسازی و نگهداری زیرساختها استفاده شود.
وی با یادآوری اینکه بند «الف» ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه به سرمایهگذاران اجازه میدهد نرخ خدمات پروژه خود را اعلام و ابلاغ کنند، افزود: امسال تمامی ۲۴ آزادراه مشارکتی کشور از نظر هزینهها و درآمدها بررسی شد و نرخهای جدید عوارض با هدف واقعیسازی و در عین حال رعایت توان پرداخت مردم تعیین گردید. هنوز با نرخ واقعی فاصله داریم، اما این اقدام گامی مهم در جهت حفظ کیفیت و پایداری آزادراههاست.
دوستی درباره میزان افزایش عوارض توضیح داد: افزایش نرخها در بازهای بین ۳۷ تا ۴۳ درصد تعیین شده است. در برخی آزادراهها که سه سال افزایش نداشتند، رشد تجمیعی تا حدود ۶۰ درصد نیز اعمال شده است. با این حال، نرخها کمتر از سقف قانونی نگه داشته شده تا فشار اقتصادی بر مردم وارد نشود.
رشد سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای آزادراهی
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با تأکید بر نقش مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساختها گفت: تاکنون بیش از ۶۶ همت سرمایهگذاری در پروژههای آزادراهی انجام شده و پیشبینی میشود این رقم تا پایان سال به ۳۰۰ همت برسد. حدود ۵۵ درصد از منابع این پروژهها توسط بخش خصوصی تأمین میشود که این امر به دولت کمک میکند تا منابع خود را در سایر حوزههای حملونقل مورد نیاز به کار گیرد.
وی افزود: در سال جاری کلنگ سومین پروژه آزادراهی کشور با سرمایهگذاری ۱۲ همت به زمین زده شده است. همچنین در ماه گذشته آزادراه پردیس–هراز با ۱۳ همت و آزادراه ارومیه با ۲۷ همت سرمایهگذاری آغاز شدهاند. در محور اراک–خرمآباد نیز قطعهای به طول ۶۷ کیلومتر با ۱۴ همت سرمایهگذاری بخش خصوصی در دست اجراست.
آغاز آزادراه جدید غرب به جنوب کشور با سرمایهگذاری ۱۲ همت
دوستی در ادامه به پروژههای جدید اشاره کرد و گفت: در محورهای غرب و جنوب کشور، ترافیک روزانه بیش از ۴۲ هزار وسیله نقلیه گزارش شده که حدود ۳۵ درصد آن مربوط به تردد خودروهای سنگین است. در صورت عدم توسعه و افزایش ظرفیت به شش خط عبوری، این مسیرها بهزودی اشباع خواهند شد.
وی از آغاز اجرای آزادراه جدید در محور اصفهان–شیراز–بوشهر–بندرعباس با سرمایهگذاری ۱۲ همت بخش خصوصی خبر داد و افزود: این آزادراه به عنوان بخشی از کریدور ارتباطی غرب به جنوب کشور، تبادل ترافیکی بین استانهای غربی و بنادر جنوبی را تسهیل میکند و نقش مهمی در روانسازی تردد و تقویت پیوندهای اقتصادی مناطق مختلف کشور دارد.
به گفته وی، طول این آزادراه ۶۵ کیلومتر است و برآورد اولیه اجرای آن حدود ۵ همت بوده که با ضرایب جدید هزینه افزایش مییابد. اجرای این پروژه برای دورهای چهار ساله برنامهریزی شده، اما تلاش میشود با توجه به تقاضای بالا، زودتر به بهرهبرداری برسد.
دوستی اضافه کرد: در مسیر این آزادراه ۱۷ دستگاه پل بزرگ طراحی شده و بخشی از مسیر نیازمند احداث پلهای تیپ و سازههای خاص است. این پروژه با تکمیل خود، سطح سرویس شبکه آزادراهی کشور را به شکل محسوسی ارتقا میدهد.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای کشور در پایان تأکید کرد: واقعیسازی نرخ عوارض، ارتقای سطح خدمات و جذب سرمایهگذاری، سه محور اصلی برنامه توسعه آزادراهی کشور است. با اجرای دقیق قانون و حمایت از سرمایهگذاران، میتوان به توسعه متوازن، افزایش ایمنی و رضایتمندی کاربران در شبکه آزادراهی کشور دست یافت.
source