به گزارش بازار، سعید تاجیک مدیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این آیین گفت: منابع متحرک از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوای کلانشهرها هستند و ذرات معلق ۲.۵ و ۱۰ میکرون مهم‌ترین شاخص های آلاینده به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: این آزمایشگاه امکان اندازه‌گیری دقیق این ذرات را برای خودروهای سواری و ۲ محور را فراهم کرده است.

تاجیک افزود: این زیرساخت قابلیت ارزیابی انرژی خودروهای برقی را نیز دارد، زیرا تست این خودروها نیازمند ظرفیت شاسی ۲ محور است؛ نتایج آزمایش‌ها تحت نظارت سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به این نهادها ارسال می‌شود تا تصمیم‌گیری‌های لازم برای شماره‌گذاری خودروها انجام گیرد.

وی درباره کاربردهای دیگر آزمایشگاه تست آلایندگی خودرو عنوان کرد که بخش قابل توجهی از ظرفیت مجموعه یعنی حدود ۷۰ درصد به تحقیقات و توسعه اختصاص دارد و شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی می‌توانند پژوهش‌های خود در زمینه ارتقای عملکرد سوخت، کاهش آلاینده‌ها و انطباق با استانداردهای آینده را در این مرکز انجام دهند.

تاجیک در خصوص سرمایه‌گذاری و صرفه‌جویی ارزی توضیح داد که حدود سه میلیون دلار در این طرح سرمایه‌گذاری شده که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است؛ پیش از این، برای انجام آزمایش‌ها در خارج از کشور سالانه نزدیک به ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد که اکنون صرف هزینه‌ها در داخل کشور می‌شود.

وی به الزامات قانونی اشاره کرد و گفت : بر اساس مصوبات سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، تمام خودروهایی که در ایران شماره‌گذاری می‌شوند باید آزمون‌های آلایندگی را با موفقیت طی کنند و قطعات کلیدی مانند کاتالیست‌ها استاندارد شوند؛ نتایج تست‌ها پس از تأیید سازمان‌ها برای صدور مجوز شماره‌گذاری به پلیس ارسال می‌شود.

source

توسط chaarcharkh.ir