معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز پروازهای آزمایشی هواپیمای ملی «سیمرغ» خبر داد و گفت: این هواپیما که به دست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده، پس از دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی، وارد مرحله تولید و بهرهبرداری تجاری خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آنا از سازمان هواپیمایی کشوری، حسین پورفرزانه در خصوص روند ساخت و آزمایش هواپیمای ملی «سیمرغ» گفت: یکی از محورهای اصلی در برنامه هفتم، توسعه صنایع پیشران است و صنعت هوایی کشور یکی از مهمترین آنها بهشمار میآید. در این بخش، دو محور اساسی شامل توسعه حملونقل هوایی و ساخت هواپیمای بومی دنبال میشود.
وی افزود: در حوزه حملونقل هوایی باید هر چهار رکن اصلی این صنعت یعنی ناوگان، فرودگاهها، صنایع پشتیبانی و نیروی انسانی توسعه پیدا کند. در کنار این، بخش ساخت هواپیما بومی نیز به عنوان یکی از صنایع پیشران مورد توجه قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سابقه فعالیت کشور در این حوزه، ادامه داد: در سالهای گذشته، مجموعههای داخلی بهویژه وزارت دفاع اقدامات گستردهای در زمینه تولید هواپیماهای غیرنظامی انجام دادهاند. پروژه «ایران ۱۴۰» از نمونههای شاخص این مسیر بود که پس از قطع همکاری با شرکت اوکراینی آنتونوف، صنعتگران ایرانی با تکیه بر دانش و تجربه داخلی کار ساخت را ادامه دادند.
وی اضافه کرد: اکنون به دلیل وجود متخصصان برجسته، در صنعت هوا و فضا در حوزههای نظامی و غیرنظامی جزو کشورهای برتر جهان هستیم که نتیجه این تلاشها، طراحی و ساخت هواپیمای «سیمرغ» بوده که برای مأموریتهای ترابری (کارگو) طراحی شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیانداشت: «سیمرغ» مراحل تستهای کارخانهای را با موفقیت پشت سر گذاشته و بهتازگی مجوز پرواز آزمایشی (Permit to Flight) آن صادر شده است. در تستهای پروازی، رفتار و عملکرد هواپیما با دادههای شبیهسازیشده قبلی مقایسه میشود تا در صورت نیاز اصلاحات طراحی انجام شود. پس از اتمام این مرحله، هواپیما وارد فاز اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی (Type Certificate) و سپس تولید تجاری خواهد شد.
پورفرزانه گفت: در این پروژه، یک تفاهمنامه چهارجانبه بین سازمان هواپیمایی (بهعنوان نهاد ناظر)، شرکت سازنده، ایرلاین بهرهبردار و نهادهای پشتیبان امضا شده تا همه مراحل طراحی، تولید و بهرهبرداری با هماهنگی کامل انجام شود.
source