خودرویی که با ورودش همه چیز را برای پورشه تغییر داد، یعنی کاین (Cayenne)، دوباره آماده است تا این کار را تکرار کند. این بار، تغییر نه در سبک بدنه، بلکه در پیشرانه اتفاق افتاده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خودرویی که با ورودش همه چیز را برای پورشه تغییر داد، یعنی کاین (Cayenne)، دوباره آماده است تا این کار را تکرار کند. این بار، تغییر نه در سبک بدنه، بلکه در پیشرانه اتفاق افتاده است. پورشه کاین الکتریکی ۲۰۲۶ به نظر می رسد آماده است تا تقریباً هر مشکلی را که مانع پذیرش گسترده خودروهای برقی شده حل کند و احتمالاً ثروت این شرکت را به مسیر صعودی بازگرداند.
این اتفاق نمیتوانست در زمان بهتری رخ دهد. سودآوری پورشه ضربه شدیدی خورده است، زیرا سرمایهگذاری های عظیم در بخش EV با واقعیتی تلخ روبرو شده که پذیرش خودروهای برقی آنطور که بسیاری از شرکت ها پیش بینی میکردند، سریع نیست. اما کاین الکتریکی پاسخی برای تقریباً هر دلیلی دارد که چرا مردم سریع تر به سمت خودروهای برقی نمیروند (به جز زیرساخت های شارژ که از کنترل پورشه خارج است).
برد و سرعت شارژ: انقلابی در صنعت
ما به زودی به این خواهیم رسید که پورشه کاین الکتریکی ۲۰۲۶ چقدر احمقانه سریع است، اما این انتظار میرفت. پیشرفت واقعی، هم در فناوری و هم در رضایت مشتری، در باتری نهفته است. یک باتری لیتیوم-یونی نیکل-منگنز-کبالت-آلومینیوم با ولتاژ ۸۱۶ ولت و ظرفیت ۱۱۳ کیلووات ساعت (۱۰۸ قابل استفاده) میتواند با سرعت ۴۰۰ کیلووات شارژ شود و باتری را از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد در «کمتر از ۱۶ دقیقه» شارژ کند.
تایکان (Taycan) دارای برد تخمینی EPA معادل ۲۷۶ مایل بود. پورشه هنوز برآورد رسمی برد برای کاین الکتریکی جدید را منتشر نکرده است، اما در آزمایش اختصاصی ما با یک خودروی پروتوتایپ، توانستیم ۳۵۰ مایل را طی کنیم در حالی که هنوز ۶ مایل برد باقی مانده بود. تخمین زده میشود که برد کاین الکتریکی بین ۳۶۵ تا ۳۸۰ مایل (حدود ۵۸۰ تا ۶۱۰ کیلومتر) باشد. مشکل اضطراب برد پیمایش حل شد.

پورت شارژ NACS تسلا و شارژ خانگی
پیدا کردن شارژر در اماکن عمومی برای کاین الکتریکی به لطف پورت شارژ استاندارد NACS (توسعه یافته توسط تسلا) بسیار آسانتر خواهد بود؛ این اولین بار است که پورشه از این پورت استفاده میکند. البته یک آداپتور CCS نیز برای اتصال به شبکههای دیگر ارائه میشود.
در خانه، میتوانید از پورت معمولی J1772 در سمت شاگرد استفاده کنید. برای راحتی بیشتر، میتوانید یک پد شارژ القایی (Inductive charging) خریداری کنید که روی کف گاراژ نصب میشود و مانند شارژر بیسیم گوشی عمل میکند. سیستم تعلیق خودرو به طور خودکار پایین میآید تا در محدوده شارژ قرار گیرد.

عملکرد فنی: فراتر از انتظار
مدل پرچمدار Cayenne Turbo Electric تا ۱۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۶ پوند-فوت گشتاور در حالت «لانچ کنترل» از تنها دو موتور الکتریکی تولید میکند. با این قدرت، طبق برآورد معمولاً محافظهکارانه پورشه، شتاب ۰ تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت را در ۲.۴ ثانیه ثبت میکند. حداکثر سرعت: ۱۶۲ مایل (۲۶۰ کیلومتر) بر ساعت.
مدل «استاندارد» کاین الکتریکی در حالت عادی ۴۰۲ اسب بخار و با استفاده از لانچ کنترل ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۵ پوند-فوت گشتاور تولید میکند. شتاب ۰ تا ۶۰ مایل آن ۴.۵ ثانیه است.
- تکنولوژی موتور: کاین توربو الکتریکی دارای یک موتور عقب ویژه مشتق شده از خودروی مسابقهای فرمول E پورشه است که از خنککاری مستقیم روغن استفاده میکند.
- ترمزگیری: سیستم ترمز احیاکننده (Regenerative braking) میتواند تا ۶۰۰ کیلووات انرژی جذب کند که ۹۷ درصد از نیازهای ترمزگیری را پوشش میدهد.
- یدککشی: این خودرو میتواند تا ۷۷۱۶ پوند (۳۵۰۰ کیلوگرم) را یدک بکشد.

هندلینگ و سیستم تعلیق
تمامی مدلهای پورشه کاین الکتریکی ۲۰۲۶ با سیستم تعلیق بادی تطبیقی و دمپرهای مدیریت سیستم تعلیق فعال پورشه (PASM) عرضه میشوند. فرمانپذیری چرخهای عقب برای همه مدلها در دسترس است و سیستم تعلیق هیدرولیک Active Ride پورشه نیز به عنوان آپشن موجود است که بدنه را در تقریباً تمام شرایط هندلینگ صاف و تراز نگه میدارد.
ابعاد و طراحی آیرودینامیک
از نظر ظاهری، این خودرو شبیه به یک کاین بنزینی کشیده شده با تأثیرات شدید از ماکان الکتریکی است. فاصله بین دو محور ۵.۱ اینچ (۱۳ سانتیمتر) طولانیتر شده که فضای صندلی عقب را به طور قابل توجهی افزایش میدهد. فضای بار نیز افزایش یافته و شامل یک صندوق جلو (Frunk) با حجم ۳.۲ فوت مکعب است.
با وجود اندازه بزرگ، کاین الکتریکی دارای ضریب درگ ۰.۲۵ Cd است. مدلهای توربو همچنین دارای «تیغههای آیرودینامیک فعال» ۱۲ اینچی در گوشههای عقب هستند که در سرعتهای بالای ۳۶ مایل باز میشوند و برد را تا ۶ مایل افزایش میدهند.

تکنولوژی کابین و سرنشینان
کاین الکتریکی فقط در مورد باتری و موتور نیست؛ بلکه پر از تکنولوژی است. ویژگی برجسته آن «Porsche Driver Experience» با نمایشگر Flow است؛ یک صفحه نمایش لمسی مرکزی عظیم و عمودی که در پایین به سمت بیرون خم شده است. راننده یک نمایشگر ۱۴.۲۵ اینچی دارد و سرنشین جلو میتواند یک نمایشگر ۱۴.۹ اینچی اختیاری داشته باشد که علاوه بر آینهکردن عملکردهای صفحه مرکزی، فیلم و بازی پخش میکند.
- HUD واقعیت افزوده: هدآپ دیسپلی جدید پورشه اطلاعات را روی شیشه جلو به گونهای نمایش میدهد که گویی در فاصله ۳۳ فوتی جلوی خودرو قرار دارند (مانند یک تلویزیون ۸۷ اینچی).
- سقف پانوراما هوشمند: سقف شیشهای میتواند به صورت الکترونیکی در ۹ بخش تیره شود.
- گرمایش سطحی: علاوه بر صندلیها، پنلهای در و استراحتگاه دست نیز گرم میشوند.

قیمت و شخصی سازی
همانطور که انتظار میرفت، کاین هرگز ارزان نبوده است. قیمت پایه پورشه کاین الکتریکی از ۱۱۱,۳۵۰ دلار برای مدل استاندارد و ۱۶۵,۳۵۰ دلار برای مدل توربو آغاز میشود. سفارشگذاری هماکنون باز است و تحویل خودروها در اواخر تابستان ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.

جدول مشخصات فنی پورشه کاین الکتریکی ۲۰۲۶
- قیمت پایه: ۱۱۱,۳۵۰ دلار تا ۱۶۵,۳۵۰ دلار
- چیدمان: موتور جلو و عقب، چهار چرخ محرک (AWD)، ۵ سرنشین
- قدرت موتورها: ۴۳۵ اسب بخار (استاندارد) / ۱۱۳۹ اسب بخار (توربو)
- گیربکس: ۱ سرعته اتوماتیک
- وزن خالص: ۵,۷۰۰ تا ۵,۸۵۰ پوند
- شتاب ۰ تا ۶۰ مایل: ۲.۴ تا ۴.۵ ثانیه
- زمان عرضه: تابستان ۲۰۲۶
source