ابراهیم دوستزاده در گفتوگویی افزود: امسال به دلیل اینکه بخش خودرو در اتومبیلیتی 2024 از نمایشگاه قطعات خودرو جدا شده و در زمان دیگری برگزار می شود، حضور شرکت ها در این رویداد بسیار تخصصی تر از قبل خواهد بود.
وی با بیان اینکه البته امکان حضور قطعه سازان و زیرمجموعههای زنجیره تامین خودروسازان در رویداد اتومبیلیتی 2024 وجود دارد، بیانداشت: این متراژ هم اکنون در آستانه پُر شدن است و در چند روز آینده با بسته شدن لیست شرکت های ایرانی،اقدامات اجرایی برای برگزاری هر چه بهتر پاویون ایران در نمایشگاه امسال آغاز خواهد شد.
دوست زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فهرستی متشکل از حدود 220 قطعه مورد نیاز روسها از ماهها قبل دریافت کرده ایم، امسال هدفمندتر وارد بازار این همسایه بزرگ شمالی خواهیم شد و متناسب با همین نیاز نیز شرکت کنندگان و قطعهسازان اعلام حضور کردهاند.
وی با اشاره به استقبال چشمگیر سایر کشورها از اتومبیلیتی 2024، از شرکتهای ایرانی که قصد حضور در این رویداد دارند خواست تا هرچه سریعتر نسبت به ثبتنام اقدام کرده و حضور خود را قطعی کنند.
این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن، به اقلام مورد درخواست روسها اشاره کرد و گفت: این اقلام بهطور عمده به دو دسته تقسیم می شوند. نخست؛ قطعات هایتکی که در تولیدات الکترونیک، لاستیک، بدنه، سیستم ترمز و حتی قطعات ریخته گری وجود دارد مورد تقاضا بوده و دوم؛ قطعاتی که امکان تولید آنها در روسیه وجود دارد، اما متناسب با ظرفیت تولیدات در این کشور نیست.
وی توضیح داد: در گروه دوم، روسها ترجیح داده اند تا با کمک یک یا چند سازنده به تامین نیازهای خود و رفع خلاهای کمّی موجود بپردازند و شاید سرمایهگذاری بیشتر در آن عرصهها برایشان توجیه پذیر نباشد.
** توصیه به شرکتها/ صادرات جدی گرفته شود
دوستزاده در ادامه از شرکتها خواست تا نگاه تازهای به صادرات به همسایگان بهویژه روسیه داشته باشند و خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم مشکل تخصیص ارز و ثبت سفارش به یکی از معضلات جدی صنعت خودرو و قطعه سازی تبدیل شده و بر این اساس شرکت هایی که میخواهند در بازار داخل توفیق داشته باشند، باید به بازارهای صادراتی و ارزآوری بهمنظور تامین نیازهایشان چشم داشته باشند و آن را جدی بگیرند.
وی تصریح کرد: امروز برخلاف گذشته، صادرات به یک الزام برای شرکتها و تولیدکنندگان تبدیل شده است و البته باید نگاه علمی و تخصصی به آن داشت؛ چرا که متفاوت از بازاریابی در داخل است و الفبای متفاوتی دارد.
مدیر پروژه روسیه انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودروی کشور افزود: بازار روسیه امسال فرصت خوبی برای صادرکنندگان خواهد بود، زیرا به صورت نیازمحور در آن حضور خواهیم یافت. پیش از این اعتماد لازم با دو حضور پیاپی صنعتگران ایرانی در این کشور اتفاق افتاده است، لذا از مرحله شناخت عبور کرده ایم و حوزه های مشترک به صورت فیلتر شده در اختیار ما است.
** 24 تیرماه آخرین مهلت ثبت نام
وی با اشاره به برخی دستاوردهای به دست آمده در دو دوره پیشین حضور شرکتهای ایرانی در رویداد اتومبیلیتی مسکو، گفت: در ادوار گذشته در عرصههای باتری، استارت، صندلی و رادیاتور خودرو صادرات خوبی به روسیه داشتیم و امسال امیدوارانه تر از پارسال به این نمایشگاه قدم خواهیم گذاشت.
دوستزاده در پایان اظهار داشت: تا امروز و با گذشت 2 هفته از ثبتنامها، حدود 17 شرکت بیش از 400متر مربع از فضای نمایشگاهی در نظر گرفته شده برای ایران را رزرو کرده اند. فرصت ثبت نام برای حضور در این نمایشگاه تا 24تیرماه تمدید شده و این آخرین فرصت برای حضور شرکت های ایرانی در اتومبیلیتی 2024 خواهد بود.
source